Followers

Thursday, April 23, 2009

Slump Test






Hari ni pelajar pelajar menjalankan "slump test" kat bengkel sambil diperhatikan oleh pengarah projek (saya le). mereka dikehendaki membuat nisbah 1.2.4 dengan kaedah berat.

saya sediakan bahan bahan dan minta pelajar buat sebagai praktikal. neraca, simen, pasir, batu dan air. pandai pandai la korang. ternyata mereka teruja nak buat praktikal tu.

sini ada beberapa gambar untuk tatapan betapa rajin dan terujanya mereka buat "slump test"
ni.

gambar yang bawah tu masa duk kacau kacau adunan supaya rata dan sebati sebelum ditambah dengan air. sengaja dera budak lelaki buat. budak perempuan boleh buat masa foundation kolam nanti.

adunan tadi dicampor dengan air dan dikacau sehingga sebati. dah siap kacau kacau masukkan pulak ke dalam 'special kon' sehingga 1/3 kon tersebut. lepas tu ada sebatang besi dilepas kan dengan bilangan 25 kali (bukan baling).

selesai 25 kali, tambah lagi sampai 2/3 ulang lagi 25 kali, tambah lagi sampai penuh, ulang lagi 25 kali. akhir sekali keluarkan kon, tengok konkrit. ukur dengan kon dan lihat perbezaan ketinggian. gambar akhir menunjukkan konkrit diorg ada beza <50 mm - sesuai untuk ground floor dan beam. sekian terima kasut.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...